2011

Publicerat i: Vardag
Januari:
det var väll inte den bästa början på året kommer jag ihåg, med tanke på hästarna. eller iaf macaro, han vart sjukt stressad på typ alla ridturer ja var ut me han för att de blåste typ å ja vart sjut sur på han en utav gångerna så han började backa ner i ett dike typ å så råka han typ trampa på någon gren eller någonting så han vart lite svullen om benet och fick vila några dagar men de gick över rätt så fort. :)
jag inskaffade mig även min kamera så de vart massa bilder från den månaden, så även om den började dåligt så vart de ändå bland de bästa månaderna. ;pp livet flöt på å ja vart i skolan på dagarna, red på kvällarna, på helgerna vart ja oftast i kalix å bara chilla.
kommer ihåg att det var sjuukt kall vinter och ja typ "tvingade" mig ut för att ta hand om hästarna, men kyla + hästar + mig går absolut inte ihop å så äre bara för då måsta ja ju ut i kylan för att ta hand om hästarna.. men när man väl kom ut var de varje gång lika uppiggande. :)
Kom på att ja vart till furuhed för första gången på studiebesök eller va de heter. :)




























vaddå smala ögonbryn!?


Februari:
allt bara fortsätte, skola, hästarna, plugga(om man nu kan kalla de så?), fota, kalix på helgerna osv. det vart massa nationella prov då också som var sjuuuukt jobbiga!
var också en del me tjejorna, muck tröjorna kom, "läste" flugornas herre i skolan som sög bokstavligt talat k*k, längtan till sommaren var obeskrivlig, jag vart sjuuk på riktigt och de var sjuuukt jobbigt, hade typ ingen röst eller något. köpte även världens snyggaste täckbyxor, ville egentligen ha rosa men hittade inga. :( ja tror big brother började då, så mesta dels av dagen satt ja å nörda de och kolla på allt extra matrial som kom upp under dagen.. haha vade nörd!?
+ att i slutet av februari förfrös ja tån typ för att ja på en fest gick ut utan skor i snön flera gånger.. oops
de vart typ min februari, inte så olik januari ändå.. ;pp






uppladdningen för nationella proven.




















Mars:
Mars började väll rätt så bra ändå, var till kåbdalis för första gången med annina å vi hade typ skit kult. iaf jag. :D just veckan innan hade vi varit på prao på willys och sport city, där vi först jobbar järnet på willys och sen på sport city fick vi städa lite sen mest chilla, vi fick även fara på bodypump och i relax grejen å chilla dära, sjukt skön prao!
bara de att när vi hade varit på bodypump så hade vi en jäkla träningsvärk och så for vi ju till kåbdalis dan där på så liite jobbigt vart de ju att åka i backarna.. ;Pp
När ja kom hem igen vart de full rulle igen med hästarna, skola osvosv. vi hade även "slutprov" i hemkunskapen så ja å annina testlagade maten då vi var på prao i kalix. en riktig succé vart de ;))
big brother och flugonas herre fortsätte även denna månad att plåga mig.. big brother tog all min tid och flugonas herre gjorde den samma fast ja inte la ner någon tid på den tog den ändå energi från mig, haha kanske låter cepe men så vart de.. ;pp
jag hade mitt "stors" krig med finska språket på min blogg, mina hästar var världens finaste och skötte sig utmärkt, ja köpte nya ridbyxor och nörda big brother ännu en gång!
snön hade börjat smälta och det var varmare på dagarna vilket gjorde att ja kom ut med hästarna också mycket oftare. i slutat av månaden vet jag inte riktigt vad som hände men allting känndes bara tungt kommer ja ihåg så ja följde me till kåbdalis bara för att få vara.






























April:
snön fortsatte att smälta vilket var heeelt UNDERBART! jag började iaf denna månad i kalix, chillade dära osv som jag brukade göra när ja vart i kalix. ;p första veckan i april vart de pimpeltävling i skolan så ja, Annina å Eve for till svanstein för att pimpla på isen och de måste vart de värsta ja gjort i hela mitt liv! så jävla tråkigt, kallt, blött, inga fiskar.. nej usch aldrig igen!
big brother fortsätte, skolan vart tungt jobbigt (fast de egentligen inte var de), världens finaste hest fyllde år, lonic fortsatte vara lika snäll och söt som vanligt, världens bästaste vän fyllde år, fota en massa, testa på photo shop för första gången, jag tvättade hästarnas saker (vilket hände ca 1 gång per år), fira annina i luppio, ja började seriöst med nack träningen (som ja fått från sjukgymnasten för flera år sen typ), carro kom och vi rakade macaro för han hade svamp (igen)
de vart väll ungefär de som hände kortfattat. :)


































Maj:
maj började väll med mer eller mindra begravning, mina mostarar, morbror och mamma osv kom till morfar då och de var väll sådär mysigt! :) efter begravningen då så gick jag och carro gick under middagen till badhuset typ och fotade en massa. dagen därpå åkte jag och carro till pappa i pello en sväng över dagen bara och när vi kom därifrån stanna vi där i kattilakoski och fotade. :))
nedräkningen till skolavslutningen började, big brother vart inte slut än, i skolan vart de bara mindre och mindre, emilia red lonnic en hel del, macaro var världens finaste, jag vart mer och mer i kalix, snön vart helt borta, frida och carro kom till risudden för att fota/filma när ja red macaro, byggde årets första sommarhage, macaro for ut på annons..










































Juni:
Hade gjort klart alla skolarbeten vilker var heelt underbart och vi började tagga mucken som fan! :D jag skickade kameran till frida i början av månaden, varför kommer ja inte ihåg men därför har ja inga bilder från början av månaden iaf. ;P
det hade äntligen varmt och man kunde äntligen kalla det sommar! första helgen i juni flyttade jag hästarna till kalix, när carro och robert kom för att lasta dom trodde vi först att det skulle ta som hela dagen bara det men när macaro knallade in helt utan att tjorva sen lonnic därefter vart hakorna i marken, nej men typ. ingen av dom har någonsin vart så lättlastade tidigare.. det var en helt underbar känsla!
hade inte slutat skolan ännu men vi hade inte så mycket att göra i skolan så jag vart i kalix den sista veckan och kom just bara när det var skolavslutning och på mucken ofc! ;) sökandet på någon "medryttare" under sommaren på macaro söktes förfullt eftersom ja skulle jobba mer eller mindre hela sommaren.
skolavslutningen var på sommarens varmaste dag helt utan tvekan! luften stod så gitt som still, det var ca 30+ i skuggan säkert, huh de vart nästan hemskt! mucken på kvällen vart sjukt kul iaf!
det känns nu i efterhand som att sommaren bara kom och gick, på veckorna jobbade jag och frida i skogen och på helgerna hade ja hästarna här hemma. men jag fick ju pengar iaf! :D
på midsommar hände det inte så värst mycket och nångång efter det kom carro hit till kalix och vi for ut i skogen för att filma och fota macaro lite granna när ja red, det var också till försäljningen..
i slutat av månaden åkte jag till kiruna för att varra me ida osv sen var det kirunafestivalen också, hade iaf en massa kul där!





















Juli:
Var i kiruna hos ida dårå i början av månaden, sen när ja kom hem igen flöt allting på som vanligt. det var hästarna och jobb som bara den, hade knappt tid me hästarna eftersom ja knappt va hemma. ;p hade inte så mycket till liv utan jobba hela veckorna och sen på helgerna vart de fullt upp me hästarna och tiden bara sprang iväg.
en dag på "jobbet" när vi typ sku å bygga någon fårhage så typ bet nå knopp mig eller något sånt i läppen så fick värsta misslyckade botox läppen eller liknande.
tog me mig kameran till dit i skogen vars vi nu jobba å fota jessicas häst å lite annat också. ;p
någongång då fick lonnic problem me ögat i år igen och macaro fick också nå problem me ögat så fick ha ut veterinären hit dårå. lonnics fd ägare kom på besök, den 22a slutade ja å jobba och då började jag att slipa och måla lonnics kärra.
macaro åkte på foder den 27e med förhoppningar att han sku bli såld men ändå inte.


























sista nattpromenaden me älskade!


Augusti:
började månaden med att fara till happis och sen for ja, frida, adde och molle till agilitybanan för första gången. var på lk en dag och sov sen hos annina, tog och målade hel klar kärran. var och plocka hallon och blåbär första och enda gången på hela sommaren, amanda kom hit till oss för första gången vi chilla väll mest osv. :)
just bara någon vecka innan skolan börja var vi ut någonstans i skogen och grillade korv och fiskade ;pp jag vart förskyld och fixade helt klart kärran, vilket tog ett bra tag.
slingade mitt hår mellanblond igen för mitt hår hade blivit så ljust efter sommaren osv. vi for mot piteå för skolan skulle börja och ja hade ju som bestämt mig från början att ja sku gå på grans. efter första och enda helgen när ja for hem så bestämde ja å carro att flytta lonnic till piteå till ett stall dära vilket gjorde att ja fick någonting att göra på dagarna och eftersom det var sista veckan ja hade honom sa jag till mamma att antingen ska han me till piteå eller så stannar jag hemma med honom!
























September:
på torsdagen den första september åkte lonnic iväg på foder och allting känndes väll helt okej nog för ja egentligen alldrig ville skicka iväg någon utav hästarna utan de känndes mer som tvång.. nu i efterhand me facit i handen skulle vi aldrig skickat iväg någon utav dom!
Jag bestämde mig iaf någongång då när lonnic åkte att jag skulle flytta hem igen och börja skola i kalix istället. så helgen som kom då åkte jag och mamma till grans och hämtade hem mina saker.
när jag flyttat in här i kalix osv fick ja inte börja direkt på skolan, vet inte varför men så vart de iaf och då så vart ja "ledig" en vecka, eftersom alla hade skola osv så gick ja bara här hemma och gjorde imprencip ingenting, eller jo ja staplade ved så ja sku få lite pengar eftersom ja redan slösat upp mina sommarjobbspengar.. ;pp
var på fest i luleå hos ida och fick polisen på besök.. haha. ;) det regnade en heldel den månaden och de hade börjat bli kallt!
jag började att blogga på denhär bloggen och började skolan här i kalix, fick plugga som bara den för att komma ikapp allihopa. började umgås med emelie igen en hel del osv. :))











tog inte så många bilder såå lite bildbrist från denna månad.


Oktober:
Började med att ida vart här och sen for vi till luleå för att hjälpa ida me flytten, hade verkligen en massa skolarbeten, typ drömde att min telefon vart kokhet, om det hände på riktigt vet jag ännu inte. mamma osv for till stockholm och ja "bodde" hos emelie medans. började att rida lillan, var och hälsade på hästarna osv.
egentligen hände det väll inte så mycket denna månad, hade massa plugg, umgicks me vänner och började rida lillan ungefär men har iaf mer än en bild på allt och ingenting! :)























sista gången, helt omedveten..








November:
i november hände väll inte nå spec heller förutom att vi var i stockholm me klassen, plugget fortsatte, festandet drog igång igen, började vara en massa i stallet igen, sov i farmor och farfars stuga innan vi for till stockholm me klassen, for till stockholm me klassen och hade massa kul, for till enköping och hälsa på moster osv, hade öppethus i skolan osv.





































December:
månaden börjar ju alltid bäst eftersom ja fyller år den första! :) firade mig hos emelie, annina snea lite å for hem men de stoppade inte oss från att fortsätta festa.. ;p gjorde en massa skämtfilmer med emelie, det som aldrig skulle hända hände... den nionde december lämnade min finaste ponny jorden, det var den absolut värsta dagen i hela mitt liv..
hela världen har typ stått still sen dess, har bara gjort ikapp de i skolan som ja legat efter och umgåtts me familjen typ. och sen bara helt plötsligt kom julafton, och juldagen började jag med 4-5 timmar i stallet. :)
sen var ja i luleå osv på mellandagsrean och efter julafton tagga ja nyår som bara den!


























nu gör vi 2012 oförglömmligt och glömmer allt skit från 2011,
Gott nytt år!